Kolečkové brusle a komplet příslušenství na kamenné prodejně a e-shopu.
Cyklostezky vedoucí po tělesech bývalých železnic jsou výborné v tom, že jsou dlouhé, bez provozu aut, vedou přírodou a jsou z nich zajímavé pohledy na krajinu, jako z vlaku. Trstená - Nowy Targ je jedna z nich. Navštívila jsem ji a můžu doporučit.
Brusle si nazouvám u mostu přes řeku Oravica v Trstené. Už podle turistických směrovek je jasné, že dnešní výlet nebude krátký. Zaujaly mě jakési boxíky pro odložení kol přímo tady u stezky. Vyjíždím, trasa vede podél řeky, kolem zahrádek, pak zatáčí. Překvapuje mě drsná zrnitost asfaltu a kopečky, jezdila tu snad zubačka? Míjím kapličku se studánkou a s odpočívkou, odkud mě vesele zdraví povalující se cyklisté. Nezastavuji, jedu dál. Krajina je zemědělská, na loukách se pasou krávy a občas je potřeba se vyhnout hovínku na stezce, ale nic hrozného. Že už jsem zase jinde poznávám, když mi přes cestu přebíhá rezavá liška. Kousek od stezky se pasou srnky, utíká další liška, nad hlavou mi proletěl obrovský pták, na louce je třetí liška, první jelen a jinak žádní cyklisté. Zvláštní na to, že je státní svátek. Zastřešené dřevěné lávky nad říčkami jsou jako z filmu Madisonské mosty. Profil trasy je stále vlnitý. Občas je potřeba použít brzdu, ale v součtu stále stoupám až k nejvyššímu bodu trasy v nadmořské výšce 777 m n.m., kde na odpočívce potkávám první cykloturisty, je tu i státní hranice, já ale neodpočívám a pokračuji do Polska.
Moje nohy pociťují úlevu díky klesání a hlavně díky hladkému povrchu. V kombinaci s mým nepolevujícím výkonem to teď opravdu frčí. Míjím vybydlená stará nádraží a malé drážní domky, snad je někdy někdo opraví. Po překonání řeky Czarny Dunajec začíná asi 3 km dlouhá jen mírně klesající rovinka, doporučuji si ji náležitě užít (snad nebudete mít protivítr). Na konci rovinky se stezka napojuje k frekventované silnici číslo 957, stezka je sice oddělená, vede mimo silnici, ale je to blízko rychle projíždějících aut (jsme v Polsku). Pokud nemáte za cíl právě Nowy Targ, doporučuji se už zde otočit. Několik km podél silnice není až tak příjemný zážitek pro někoho, kdo sem jel kvůli přírodě.
Já ale jedu dál. Potkávám cyklisty, ti mě nezdraví, nejsou na výletě, kolo používají jako dopravní prostředek, ne jako nástroj požitku a zábavy. Před Nowým Targem se stezka odklání od hlavní cesty do lesa a já se můžu konečně zase nadechnout. V Nowem Targu přijíždím na vlakové nádraží, jak jinak, že? :) Ve městě je pro hladové a žíznivé hodně možností občerstvení před zpáteční cestou.
Někdo by řekl, že jezdit stejnou trasu tam a zpět je nuda, ale není to pravda. Cestou zpět uvidíte pohledy, které jste předtím nemohli vidět, protože byste se museli otáčet a to není bezpečné. Mnohdy si říkám, zda jsem tudy vůbec jela. V případě této trasy bude stát za to pohled na zasněžené Tatry, přestože tady dole se už rozjelo jaro, nahoře panuje led a sníh. Pohled si za pěkného počasí užijete na už zmiňované asi 3 km dlouhé rovince, kterou jsme cestou sem svištěli z kopce.
Po návratu do Trstené doporučuji navštívit některou z výborných pizzerií a pak zajet do nedalekých termálů, regenerace přijde vhod.
https://mapy.cz/s/radozepofe
Trasa vede po bývalé želeniční trati. Povrch na Slovensku drsnější, v Polsku je krásně hladký, ale zde vede kus trasy podél frekventované silnice. Na celé trase je několik prudších sjezdů, ale neoznačila bych je jako nebezpečné, pokud umíte brzdit. Tam i zpět má 72 km. Přesná trasa https://mapy.cz/s/radozepofe.
Tahle trasa je dalekonosná bomba! Nevím jestli má cenu jezdit Slovenskou část, když ta Polská je úplně libová. Možný start (parking) na bývalém nádraží v Podczerwone
+ délka, epické výhledy, přehlednost, mírný profil
- delší úseky bez stínu, na pláních může být větrno
Kontakty nabruslich.cz
FB skupina: Inline stezky, FB stránka: nabruslich.cz, Youtube: nabruslich TV
e-maily: info@nabruslich.cz, admin@nabruslich.cz, reklama@nabruslich.cz, eshop@nabruslich.cz
(c) nabruslich.cz 2024