O prvním květnovém víkendu vyrazila naše stezkytestovací jednotka opět do České Lípy. Směrem od Ml.Boleslavi jsme před Lípou po levé straně minuli stezku Česká Lípa – Žízníkov – Vlčí Důl, o které píšeme na jiném místě a projeli městem až k sídlišti Slovanka, kde jsme i zaparkovali. Podle rad kolemjdoucích začíná stezka z ulice Českokamenická. Po pár metrech již vidíme značku chodci/cyklisté. Jen nás trochu děsí hrubý štěrk a žádný asfalt. Začínáme pochybovat, zda je stezka skutečně již dokončená. Cyklisté nás však uklidňují a posílají nás pár metrů po tomto štěrku až na skutečný začátek stezky. Tam nás uvítal perfektní nový asfalt o šíři odhadem přes 2 metry. Snad bude tento podivný nástup na trasu do budoucna ještě řešen.
Trasa je podobná té na Vlčí Důl, neboť i zde byl pro její vybudování využit železniční násep již nepoužívané tratě. Musíme uznat, že toto je dobrá metoda a přístup investora. Vybudování takovéto stezky se obejde bez kácení, či bez budování nových mostů. Snad se jimi budou inspirovat i v jiných částech naší republiky, kde supění lokomotiv již bylo před dávnými lety nahrazeno jinými, mnohdy méně ekologickými způsoby dopravy. Dnes tedy na této trase namísto supících mašin potkáte především cyklisty a inlinisty, občas někoho na procházce s kočárkem. Není se jim proč divit, této trasa více než jakákoliv jiná působí na návštěvníky klidným a osvěžujícím dojmem, právě sem utíkají lidí z městských sídlišť, do lesa, na louky stráně, k potůčkům a řekám. Toho všeho si zde můžete náležitě užít. Z počátku trasy ještě uvidíte panorama sídliště Špičák se stejnojmenným kopcem a rozhlednou v pozadí, po pár metrech se však již ponoříte do oázy klidu.
Než se dostanete do prvního dělícího bodu v obci Manušice, bez větších potíží překonáte několik dřevěných mostků a opravdu mírné stoupání v lese. Do Manušic jsou to od začátku trasy 3 kilometry. Zatím je zde turistická mapa, parkoviště a malé improvizované posezení. Davů prohánějících se inlinistů a cyklistů si zdá se zatím nikdo nevšiml, takže občerstvení zde nečekejte. Parkování však bude nejlepší právě zde. Svůj vůz totiž odstavíte přímo u stezky a vyhnete se tak nepříjemnému štěrku na počátku trasy.
V Manušicích je první křížení s místní komunikací (na té jsou značky přechod pro chodce, zpomalovací prahy zatím chybí), zde se určitě při jejím přejezdu rozhlédněte. Dále vede trasa opět po někdejším železničním náspu lemovaná stromy a s výhledy do Máchova kraje i podhůří Lužických hor ještě zbývajících cca 2,5 kilometru. S koncem tohoto úseku a přejezdem další místní komunikace zatím končí i tato povedená trasa. Na patníku se dočtete, že první etapu cyklostezky Varhany spolufinancovala EU. Za silnicí jsou vidět probíhající přípravy druhé části stezky, která nás snad brzy dovede až k Panské Skále, známému to útvaru z Pyšné princezny.
Stezka je vhodná pro od začátečníků až po závodníky. Stejně jako na jiných stezkách sdílených s cyklisty je i zde potřeba být ohleduplný k ostatním uživatelům stezky. Ne všichni se tak chovají, a tak se stalo, že kolega skončil odřený v kopřivách, po tom co mu jeden bezohledný cyklista, který o něm věděl, strčil kolo napříč cesty… Až na tento karambol však byl výlet skutečně povedený a na stezku se rádi opět podíváme.
Děkuji za info,
to někdy vyzkouším.
...Kontakty nabruslich.cz
FB skupina: Inline stezky, FB stránka: nabruslich.cz, Youtube: nabruslich TV
e-maily: info@nabruslich.cz, admin@nabruslich.cz, reklama@nabruslich.cz, eshop@nabruslich.cz
(c) nabruslich.cz 2021